ZORUNLU TRAFİK SİGORTASI

KARAYOLLARI MOTORLU ARAÇLAR ZORUNLU MALİ SORUMLULUK SİGORTASI GENEL ŞARTLARI

A- SİGORTA KAPSAMI
A.1- Sigortanın Kapsamı
Sigortacı, poliçede tanımlanan motorlu aracın işletilmesi sırasında, bir kimsenin ölümüne veya yaralanmasına veya bir şeyin zarara uğramasına sebebiyet vermiş olmasından dolayı, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu'na göre işletene düşen hukuki sorumluluğu, zorunlu sigorta limitlerine kadar temin eder.
Araca bağlı olarak çekilmekte olan römork veya yarı römorkların (hafif römorklar dahil) veya çekilen bir aracın sebebiyet vereceği zararlar çekicinin sigortası kapsamındadır. Ancak, insan taşımada kullanılan römorklar, bunlar için poliçede özel şartları belirtilecek ek bir sorumluluk sigortası sağlanmış olması kaydıyla teminata dahil olur.
Meydana gelen bir kazada zararın önlenmesi veya azaltılması amacıyla, sigorta ettirenin yapacağı makul ve zorunlu masraflar sigortacı tarafından karşılanır.
Bu sigorta, işletenin (sigorta ettirenin) haksız taleplere karşı savunmasını da temin eder.

A.2- Sigortanın Coğrafi Sınırı

Bu sigorta Türkiye sınırları içinde geçerlidir.

A.3- Teminat Dışında Kalan Haller

Aşağıdaki haller sigorta teminatı dışındadır:
a) İşletilme halinde olmayan araçların sebep olacağı zararlar,
b) İşleten tarafından ileri sürülecek tazminat talepleri,
c) İşletenin eşinin, usul ve füruunun, kendisine evlat edinme ilişkisi ile bağlı olanların ve birlikte yaşadığı kardeşlerinin mallarına gelen zararlar nedeniyle ileri sürebilecekleri talepler,
d) Zarar görenlerin beraberinde bulunan bagaj ve benzeri eşya dışında araçta veya römorklarda taşınan eşyanın uğrayacağı zararlardan dolayı işletene karşı ileri sürülecek talepler,
e) Manevi tazminat talepleri,
f) İşletenin, Karayolları Trafik Kanunu uyarınca eylemlerinden sorumlu tutulduğu kişilere karşı yöneltebileceği talepler,
g) İşletenin aracına veya bu araç vasıtasıyla çekilen römorklara ve yarı römorklara veya çekilen araçlara gelecek zararlar nedeniyle ileri sürülecek talepler,
h) Motorlu araçlarla ilgili mesleki faaliyetlerde bulunan teşebbüslere, gözetim, onarım, bakım, alım-satım, araçta değişiklik yapılması amacı ile veya benzeri bir amaçla bırakılan aracın sebep olacağı zararlara ilişkin her türlü talepler,
i) Aracın, yetkili makamların izniyle tertip olunan yarışlara katılması veya yarışlara katılan araçlara eşlik etmesi ile gösteride kullanılması sonucunda meydana gelecek zararlar,
j) Çalınan veya gasp edilen araçların sebep oldukları ve Karayolları Trafik Kanunu'na göre işletenin sorumlu olmadığı zararlar ile aracın çalındığını veya gasp edildiğini bilerek binen kişilerin zarara uğramaları nedeniyle ileri sürülecek talepler ile çalan ve gasp eden kişilerin talepleri,
k) Motorlu bisikletlerin kullanılmasından ileri gelen zararlar.

l) 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanununda belirtilen terör eylemlerinde ve bu eylemlerden doğan sabotajda kullanılan araçların neden olduğu ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununa göre işletenin sorumlu olmadığı zararlar ile aracın

terör eylemlerinde kullanıldığını veya kullanılacağını bilerek binen kişilerin zarara uğramaları nedeniyle ileri sürecekleri talepler, aracı terör ve buna bağlı sabotaj eylemlerinde kullanılan kişilerin talepleri. (11.02.2006 tarih ve 26077 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan Tebliğ)
m) Dolaylı zararlar nedeniyle yöneltilecek tazminat talepleri. (11.02.2006 tarih ve 26077 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan Tebliğ)

A.4- Sigortanın Başlangıcı ve Sonu
Sigorta, poliçede başlama ve sona erme tarihleri olarak yazılan günlerde, aksi kararlaştırılmadıkça, Türkiye saati ile öğleyin saat 12.00'de başlar ve öğleyin saat 12.00'de sona erer.

 

 

Trafik Sigortası Serbest Tarife Sistemi

Soru - 1: Trafik sigortalarında serbest tarife sistemi hangi tarih itibariyle yürürlüğe girmiştir?

Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortasında Tarife Uygulama Esasları Hakkında Yönetmelik, 14 Temmuz 2007 tarih ve 26582 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. “Trafik sigortası tarifelerinin sigorta şirketlerince serbest olarak belirlenmesi”ne ilişkin usul ve esasları düzenleyen yeni yönetmelik hükümlerine göre, Türkiye Sigorta ve Reasürans Şirketleri Birliği (TSRŞB) tarafından hazırlanmış olan esaslar ise 27/07/2007 tarih ve 34799 sayılı Hazine Müsteşarlığı yazısı ile tasdik edilmiştir.
Yeni yönetmelik ile 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu uyarınca motorlu araçların işletilmesi nedeniyle üçüncü kişilerin uğrayacakları zararlara karşı sigorta teminatı sağlayan Trafik Sigortası primlerinin, TSRŞB tarafından teklif ve Hazine Müsteşarlığınca onaylanan esaslar çerçevesinde sigorta şirketleri tarafından serbest olarak tespit edilmesi hükme bağlanmıştır.

Soru - 2: Serbest tarife uygulama esaslarına göre teminat ve prim tutarları neye göre belirlenecektir?

Trafik sigortası teminat limitleri Hazine Müsteşarlığı tarafından belirlenerek Karayolları Motorlu Araçlar Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortasında Tarife Uygulama Esasları Hakkında Yönetmelikte yayınlanmaktadır. Tarife Uygulama Esasları Yönetmeliği ile, Trafik Sigortası primlerinin Türkiye Sigorta ve Reasürans Şirketleri Birliği tarafından teklif ve Hazine Müsteşarlığı tarafından onaylanan esaslar çerçevesinde sigorta şirketlerince tespit edilmesi hükme bağlanmıştır.
Yönetmeliğin 4. maddesi uyarınca, sigorta şirketleri yönetmelik hükümleri ve onaylanan esaslara uygun olarak belirledikleri sigorta primi tutarlarını 3 aydan daha kısa bir sürede değiştirilmemek üzere, en fazla %10 oranında yükseltebilecek ve/veya %5 oranında düşürebileceklerdir. Diğer bir ifade ile, sigorta şirketleri motorlu araca ilişkin tasdik edilen esaslarda yer alan prim tutarına yine esaslarda belirtilen indirim ve artırımları (hasarsızlık indirimi ve prim artırımları, il indirimi, ZKYTMS indirimi) uygulayarak buldukları primlerde %5 indirim / %10 artırım bant aralığında kalmak koşuluyla ek indirim/artırım uygulayabileceklerdir.

Soru - 3: Serbest tarife uygulama esaslarına göre hasarsızlık indirim ve artırım oranlarında herhangi bir değişiklik yapılmış mıdır?

01/08/2007 tarihinden geçerli olacak tarife esasları kapsamında hasarsızlık indirim ve artırım oranlarında herhangi bir değişiklik söz konusu değildir. Hasarsızlık indirim ve artırım oranları aşağıda yer almaktadır.

Basmak No

Hasarsızlık İndirimi (%)

Prim Artırımı (%)

7

20

--

6

15

--

5

10

--

4

--

--

3

--

10

2

--

20

1

--

40

Ziyaret Bilgileri
Aktif Ziyaretçi1
Bugün Toplam1
Toplam Ziyaret15561
Döviz Bilgileri
AlışSatış
Dolar32.451532.5815
Euro34.684134.8231
Hava Durumu
Saat